Som feminist är det lätt att hamna i att beskriva
patriarkatet som något helt obegripligt, ett absurt förtryck som bara kommit
till oss från ingenstans. Det är inte konstigt, ofta används förklaringar till
patriarkatet emot oss. När antifeminister förklarar grunden till förtrycket vi
utsätts för så använder de det också som ett argument för att rättfärdiga det.
Vi måste analysera patriarkatet, men med föresatsen att vi ska krossa det.
Alltså inte bara ett förment ”objektivt” beskrivande av sakernas tillstånd,
utan en analys som syftar till att ta fram medel för att förändra samhället.
Centralt i det patriarkala förtrycket har varit makten över
de reproduktiva förmågorna hos människor med livmoder. Att förbjuda eller
begränsa abort, att stympa kön, att skuldbelägga de som har ”fel” sexualitet,
att bygga upp samhället kring de heteromonogama relationer inom ramen för vilka
reproduktionen sedan sker. Föreställningen att det i samhället finns två
grupper, kvinnor och män, att dessa står i motsats till varandra och ska
komplettera varandra i heteromonogama relationer, handlar också om att
möjliggöra reproduktion inom de relationer som därur skapas.
I sin bok Kärlekskraft, makt och politiska intressen
driver statsvetaren Jónasdóttir tesen att grunden för patriarkatet är just att
skapa förutsättningar för exploaterandet av kvinnors reproduktiva förmåga. patriarkatet
erkänns kvinnor utifrån sina relationer med män. Genom sin relation med mannen
erkänns kvinnan som könsvarelse och i förlängningen också som människa. Som
förmodad kvinna är ens existens alltid villkorad utifrån detta, du pressas in i
reproduktionen för att få en plats i det patriarkala samhället.
Det finns också de som inte anses lämpliga att reproducera
sig. Reproduktionen ska ske inom ciskönade heterosexuella kärnfamiljer, i rätt
ålder, med rätt samhällsstatus och så vidare. De som faller utanför straffas
ofta såväl socialt som ekonomiskt och ibland med rent fysiskt tvång. Ett av det
mest brutala exemplen är de tvångssteriliseringar som utfördes på de som inte
ansågs lämpliga, eller på personer som vill genomgå en könskorrigering fram
till för bara några år sedan. Den som å andra sidan har ”rätt” slags
förhållanden för barnafödande pressas ofta socialt till att skaffa barn.
Vad säger detta oss om feministisk kamp? Jo, att vi måste
börja prata om reproduktionen, om hur den organiseras i detta samhälle och vad
det innebär för oss som vill kämpa mot patriarkalt förtryck. För även om
exploaterandet av vår reproduktiva förmåga utgör grunden till förtrycket utgör
den reproduktiva förmågan också ett maktmedel, precis som arbetare kollektivt
kan vägra att arbeta för någon annans profit kan vi också kollektivt vägra
reproducera oss på patriarkatets villkor. Makten finns i våra händer, det
handlar om att använda den kollektivt.
Fanny Åström
Läs mer av Fanny på arsinoe.se
Twitter: @sinoes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar